مناظره صدرالساداتی و اولیاء از نگاه ایسنا (انتخابات مجلس هشتم 461)   

یزدفردا :به همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه يزد دو نامزد راه يافته به مرحله دوم انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي از شهرستانهاي يزد و صدوق شامگاه دوشنبه دوم ارديبهشت ماه امسال در نمازخانه پرديسه شرقي اين دانشگاه مناظره كردند. در اين مراسم كه با استقبال خوب دانشجويان و تعدادي از شهروندان يزدي مواجه شد، آقايان مهندس علي اكبر اوليا و حجه الاسلام و المسلمين سيدمهدي صدرالساداتي به تبيين ديدگاههاي خود در خصوص مسايل مختلف اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي پرداختند و به سوالات حاضران در زمينه هاي گوناگون پاسخ گفتند.مناظره را از دید افراد مختلف بر رسی نمودن شاید بهتر باشد تا با یک دید وعقیده یکی پیروز و رقیب را شکست خورده قلمداد نمائیم و در این راستا یزدفردا سعی خواهد نمود اخبار این رویداد تاثیر گزار را از دید رسانه های مختلف منتشر نماید امید است که کاربران محترم به آنچه که نیازشان است وآن چیزی نیست جز شناخت برسند انشالله .

نشست انتخاباتي دو كاندايداي حوزه يزد و صدوق در انتخابات دور دوم مجلس هشتم؛
اوليا: مشكلات اقتصادي لبه تيز را به مردم وارد كرده/ حجت‌الاسلام صدرالساداتي: مشكل ما عدم استفاده از سازو كارهاي ديني است

نشست انتخاباتي دو كانديداي حوزه يزد و صدوق در دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي شب گذشته توسط انجمن‌ اسلامي دانشگاه يزد در محل اين دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا:در ابتداي جلسه به هر يك از كانديداها 15 دقيقه فرصت داده شده تا به مباحث روز جامعه بپردازند.

حجت‌الاسلام و المسلمين صدرالساداتي، كانديداي اصولگراي اين حوزه گفت: ‌عوامل داخلي و خارجي و ضعف‌هاي خودمان و غفلت‌ها باعث شد نتوانيم در حاكميت ديني به آنچه كه شايسته بود و انتظار مي‌رفت، برسيم.

وي با اشاره به شاخص‌هاي تشكيل انقلاب اسلامي مهمترين شاخص را انقلاب فرهنگي عنوان كرد و گفت: امام از ابتداي در خرداد 42، بر محور اسلام حركت مي‌نمودند و فرهنگ سازي نيز بر مبناي اسلام بوده است.

اين كانديداي حوزه يزد و صدوق در انتخابات مجلس هشتم افزود:‌ شاخصه جمهوري اسلامي، محوريت اسلام است چرا كه مردم نيز بر همين محور جمع شده و حكومتي را تشكيل دادند و دشمن نيز نتوانسته با توجه به روحيه مقاومت مردم آنها را از پاي درآورد.

حجت‌الاسلام صدرالساداتي تصريح كرد: انقلاب به خوبي خوب پيروز شد و مقاومت ما در مقابل دشمنان با عنصر دين بود و انتظار مي‌رفت در اين 30 سال ما قوانين قرآني و احكام و اخلاق ديني را در در جامعه چه در بعد فردي و چه در ابعاد خانوادگي، اجتماعي و سياسي پياده كرده باشيم.

وي تصريح كرد: در شرايط كنوني فرصت‌هايي ايجاد شده تا بتوانم در مجلس كه در راس همه امور قرار دارد و بر اساس قوانين و برخاسته از نظر مردم در حاكميت ديني است، اين را پياده كنم.

اين كانديدا عنوان داشت: مجلس هشتم بايد بر اساس آنچه نظام اسلامي در اين كشور بر پايه آن بنا شده قوانيني را وضع كند، خالصتر و فراگيرتر از احكام اسلام كه هم زندگي فردي در رفاه مردم را پاسخگوست و هم زندگي اخروي را.

وي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر درصد تقصير دولت احمدي‌نژاد در افزايش نرخ تورم و مشكلات اقتصادي گفت: مشكل گراني مشكلي نيست كه تنها به اين دولت و اين زمان اختصاص داشته باشد، ضعف و قوت اقتصادي و گراني در گذشته هم وجود دارد و در دولت‌هاي قبلي نيز به چشم آمده است و همه نيز در صدد كاهش تورم برآمده‌اند اما در مقام عمل آنچه مي‌خواستند كاملا دست نيافته‌اند.

وي با تاكيد بر حمايت‌هاي مكرر مقام معظم رهبري از دولت نهم به جهت بي نظير و كم نظير بودن و نيز حركت‌هاي نو و رو به جلو ابراز داشت: نرخ تورم در پايان سال 86، 5/22 درصد اعلام شده است كه با محاسبه در كل سال 4/18 درصد مي‌باشد كه اين در دولت‌هاي گذشته نيز بوده كه دولت نهم در ابتداي كار اين نرخ را كاهش داد اما در اثر نوساناتي اين تورم دوباره افزايش يافت كمااينكه در دولت قبل نرخ تورم بالاي 25 درصد و در دولت قبل‌تر نيز ميانگين تورم 25 درصد بودي و در سالي به بالاي 49 درصد هم رسيد.

وي علل تورم را به ترتيب فشارهاي خارجي، ضعف دولت و بخشي نيز ناشي از سنگ‌اندازي عوامل داخلي براي جلوگيري از رونق عنوان كرد.

حجت‌الاسلام صدرالساداتي در خصوص شعار آوردن نفت سر سفره مردم عنوان داشت: مطمئنا قرار نبوده پيت نفت را به سر سفره‌هاي مردم بياورند بلكه از سهام پروژه هايي كه از پول نفت در كشور احداث شده به مردم واگذار شد به عنوان سهام عدالت كه اولين مرحله آن از نيز پايان سال 86 پرداخت شد.

وي در خصوص انتقاد تيم اقتصادي دولت و نيز اعتراض اقتصاددانان اعلام داشت: دكتر احمدي‌نژاد به اين امر توجه داشت كه نشانه آن دعوت از اين افراد براي گفتمان بود.

اين كانديداي حوزه يزد و صدوق در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به نداشتن مسئوليت چطور در انتخابات مجلس كانديد شد، با اشاره به اينكه « اگر نخورديم نون گندم ديديم دست بچه مردم» گفت: شان قوه مقننه قانون‌گذاري است و نيازي به سابقه مديريتي ندارد البته مي‌شود از تجربه‌هاي مديريتي در اين مسند استفاده كرد نمايندگان بايد در مسند قانون‌گذاري قانون وضع نمايند و دولت نيز مقام اجرايي است.

وي در خصوص تخطي در امر تبليغات و سخنراني در سمت امام جمعه موقت محمدآباد گفت: استفاده شخصي از اماكن دولتي و يا تريبون‌هاي نماز جمعه جهت تبليغات ممنوع است ولي شخصي كه ائمه جمعه است در ايام انتخابات نيز ائمه جمعه است چرا كه اين كار اوست و نشانه تبليغ نيست.

اين كانديدا در پاسخ به سوالي مهمترين دغدغه شهروندان را عدم استفاده از ساز و كارهاي ديني در قوانين و ابعاد زندگي عنوان داشت كه در صورت جاري شدن اين ساز و كارها تمامي مشكلات اقتصادي و اجتماعي اعم از اشتغال، مسكن و ازدواج مرتفع خواهد شد.

مهندس علي‌اكبر اولياء، كانديداي اصلاح‌طلب حوزه يزد و صدوق در دور دوم انتخابات مجلس هشتم نيز در اين نشست با تشكر از تشكل‌هاي دانشجويي در ايجاد فضاي نقد در دانشگاه‌ها و ابتكار در زمينه تاثيرگذاري در جامعه تصريح كرد: اين حركات نهايتا منجر به برگزاري انتخابات خوب مي‌شود.

وي به تاييد صلاحيت خود در آخرين روزهاي اعلام اسامي از سوي شوراي نگهبان اشاره كرد و گفت: به دنبال رد صلاحيت مهندس كلانتري توصيه از جانب دوستاني همچون دكتر خاتمي،‌ دكتر عارف و مهندس كلانتري علي‌رغم احتمال عدم موفقيت و تنها به جهت پرشور تر شدن فضاي انتخابات در صحنه حاضر شدم.

اين كانديدا ادامه داد: با توجه به حسن نيت و شرايطي كه ايجاد شد با 36 هزار راي و با كمتر از 500 راي از حد نصاب به عنوان نفر اول به دور دوم انتخابات راه يافتم.

اولياء نيز به سرمنشاء‌هاي انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: هنر امام هدف قرار دادن دين اسلامي و در كنار آن استفاده از راي مردمي بود هر چند آغاز مبارزات به ظاهر با شكست‌هايي همراه بود و سختي‌ها و شكنجه‌هايي را نيز داشت ولي مقاومت مردم و همراهان امام ما را به حضور گسترده در صحنه رساند.

وي تاكيد كرد: آنچه اين نظام را تشكيل داده و تا كنون نگه داشته است ديدگاه و راه امام بود كه تعيين نمود مردم حق دارد در چارچوب قانوني اساسي در سرنوشتشان مشاركت داشته باشند لذا بايد تلاش نمود كه حضور مردم پررنگ‌تر شده و حقوق قانون اساسي كمرنگ نشود و احيانا به سمتي پيش نرويم كه مردم خود را در تعيين سرنوشتشان سهيم و موثر ندانند كه اين كاهش مشاركت را در بر خواهد داشت بايد شاخصي داشته باشيم كه اين حضور را بيشتر نمايد.

اولياء عنوان كرد: پاسداري از حقوق مردم در كشور طبيعي است و در هيچ كشوري نمي‌توان رفراندوم 98 درصدي برگزار كرد اما قاعدتا بايد به مردم ميدان و اميدواري داد و مقدراتشان را براي آنها تعيين ننمود مخصوصا در امور اعتقادي كه افراد بايد با تحقيق به اصول‌شان برسند.

اين كانديدا تصريح كرد: از افتخارات من افزايش مشاركت در اثر حضورم در صحنه رقابت انتخاباتي با دلگرمي چهر‌هاي ملي است.

اولياء با اشاره به سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي در خصوص مشكلات اقتصادي كشور عنوان داشت: ما طي اين سي سال خيلي از اصول كشورداري را ياد گرفته‌ايم كه در دولت خاتمي كاري پيشرفته و مترقي با تاييديه مقام عظماي ولايت با عنوان سند چشم انداز 20 ساله انجام شد و بر همين اساس نيز برنامه چهارم توسعه تدوين گردد كه دكتر احمدي‌نژاد علنا اعلام داشتند كه اين برنامه را قبول ندارند و به آن هم عمل نخواهند نمود چرا كه داراي اشكالاتي است و به جاي آن شعار آوردن نفت سر سفره‌هاي مردم را داد ولي به وضوح مغاير با روشهاي علمي اقتصاد حركت كرد كه مويد آن نامه 50 اقتصاددادن كشور در انتقاد به عملكرد وي كه متاسفانه توجهي به اين ايرادات نشد درست است كه برخي عوامل خارجي تاثيرگذارند البته باز به سياست خارجي ما باز مي‌گردد و بخشي ديگر نيز ناشي از مديريت و بي توجهي به علم جهاني است.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص حمايت دكتر معصومه ابتكار از وي و اظهار نظر او در خصوص حماقت شمردن فعاليت‌هاي هسته‌اي عنوان داشت: دكتر ابتكار شخصيت شناخته شده و چهره‌اي بين‌المللي است شخصيتي تحصيلكرده، روشنفكر و مقيد به اصول اسلامي است من در خصوص اظهار نظر ايشان اطلاعي ندارم اما قرار نيست همه آدم‌ها در همه موضوعات به يك امر اعتقاد داشته باشند.

اين كانديدا در پاسخ به سوالي در خصوص حمايت خاتمي از وي و نيز عملكرد دولت هشتم عنوان كرد: دولت خاتمي بسيج امكانات و كارشناسي كشور بود و روند 8 ساله وي منطقي و مبتني بر اصول كارشناسي بوده و هيچ دولتي مبري از خطا نيست اما آنچه مسلم است اينكه مشي خاتمي مبتني بر مشاركت مردم و صاحب‌نظرات و انديشمندان است كه نمود آن سند چشم انداز 20 ساله است.

اولياء در خصوص تخطي در امر تبليغات اعلام داشت: با توجه به نحوه تبليغات مهندس شايق در دور اول با استفاده از عكس دكتر احمدِي نژاد و عدم برخورد از سوي مجريان، ما نيز اين دور از عكس دكتر خاتمي استفاده نموديم كه در روز اول توسط افرادي ناشناس تمامي بنرها پاره شد و در روزهاي بعد نيز عوامل نيروي انتظامي با دستور فرمانداري اين بنرهاي را جمع كردند.

وي با اشاره به اينكه ما طي جلسه‌اي با حضور استاندار و حجت‌الاسلام صدر خواستار وحدت نظر در تبليغات شديم كه اين امر عملي نشد، گفت: ما با تفسيرهاي مختلفي از قانون مواجهيم و تصورمان اين بود كه مانند رويه مرحله اول و با تاكيد وزير كشور مبني بر كمرنگ شدن فضاي انتخابات، سختگيري كمتري را در دور دوم شاهد باشيم.

اين كانديدا ضعف عمده را ضعف قانون عنوان كرد و گفت: معاون سياسي امنيتي در مصاحبه‌اي قبل از آغاز تبليغات اعلام تخلف از سوي دو كانديدا را داشتند كه ما معترض شديم و وي نيز عنوان كرد كه از حرف وي تعبير اشتباه صورت پذيرفته است.

اولياء نيز در پاسخ به سوالي مهمترين دغدغه شهروندان را توجه به الفباي توسعه اجتماعي عنوان كرد و گفت: اگر بتوانيم در يك سامانه اجتماعي از نيروي جامعه استفاده كنيم قدمهاي توسعه اقتصادي را برمي‌داريم و اين نشانه سامانه كامل حاكم بر نظام است مهم است كه مردم را باور داشته و بر توانايي‌هايشان تاكيد كرده و آن را بسيج كرده و به صحنه آوريم اما در حال حاضر مشكلات اقتصادي لبه تيز خود را به مردم وارد كرده است كه در اين راستا بايستي از ظرفيت‌هاي كشورمان استفاده كامل را داشته باشيم.

شايان ذكر است؛ حجت‌الاسلام صدر‌الساداتي در ابتداي جلسه از عنوان جلسه به مناظره انتقاد كرد و عنوان كرد: ما هيچ مناظره و رويارويي را با برادر ديني خود نداريم و نيز بيان داشت كه به جهت دولتي بودن دانشگاه از تبليغ شخصي در جمع پرهيز نموده و كليات را پاسخ خواهد داد.

همچنين لحظاتي بعد از شروع جلسه در حالي است كه جايگاه خواهران در محل برگزاري مراسم خالي بود، ماموران انتظامات از ورود خواهران به جهت نبودن جا به داخل دانشگاه خودداري كردند و با اعتراض خواهران براي ورود به صورت غير رسمي و در صورت اصرار برخي وارد جلسه مي‌شدند.

در پايان جلسه نيز تريبون آزاد با حضور دانشجويان و پاسخگويي كانديداها برگزار شد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا